Jakie warunki należy spełnić, aby otrzymać status organizacji pożytku publicznego?
Organizacja pożytku publicznego (OPP) to status przyznawany organizacjom pozarządowym, które prowadzą działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Status ten umożliwia korzystanie z określonych przywilejów, ale wiąże się również z dodatkowymi obowiązkami. Niemniej jednak aby uzyskać status organizacji pożytku publicznego w Polsce, organizacja musi spełnić określone warunki przewidziane w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Kto może ubiegać się o status OPP?
O status OPP mogą ubiegać się organizacje pozarządowe posiadające osobowość prawną, takie jak:
- Prowadzić działalność pożytku publicznego nieprzerwanie przez co najmniej 2 lata.
- Stowarzyszenia rejestrowe.
- Osoby prawne i jednostki organizacyjne kościołów i związków wyznaniowych, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego.
- Spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami, które:
- Nie działają w celu osiągnięcia zysku.
- Przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych.
- Nie przeznaczają zysku do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.
Warunki uzyskania statusu OPP
Aby uzyskać status OPP, organizacja musi:
- Prowadzić działalność pożytku publicznego nieprzerwanie przez co najmniej 2 lata.
- Kierować swoją działalność statutową do ogółu społeczności lub określonej grupy, pod warunkiem, że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa.
- Przeznaczać cały dochód na działalność pożytku publicznego.
- Prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego.
- Dostosować statut organizacji, uzupełniając go o zapisy obowiązkowe dla OPP.
W przypadku fundacji, ubieganie się o status OPP wiąże się z koniecznością powołania wewnętrznego kolegialnego organu kontroli lub nadzoru.
Procedura uzyskania statusu OPP
Przede wszystkim organizacja ubiegająca się o status OPP musi przygotować stosowną dokumentację, przede wszystkim:
- Uzupełnić status o wymagane przez ustawę zapisy.
- Sporządzić sprawozdania z działalności za ostatnie 2 lata.
- Przygotować wniosek o nadanie statusu OPP.
Status OPP uzyskuje się na wniosek, skierowany do Krajowego Rejestru Sądowego. Wniosek składa się na odpowiednim formularzu wraz z wymaganymi dokumentami. Sąd sprawdza, czy zostały spełnione wszystkie warunki stawiane przez ustawę, aby organizacja mogła uzyskać status OPP. Potwierdzeniem nabycia statusu OPP jest odpowiedni wpis do KRS.